Croatia Records izgubio je spor na Ustavnom sudu Republike Hrvatske i sada je konačno jasno da privatizaciju Jugotona nisu proveli na pravilan način, već su otuđili iznimno vrijednu diskografsku imovinu i na njoj desetljećima zarađivali milione kuna. Ustavni sud odbio je žalbu Croatije Records koji je tvrdio da je cijeli postupak do sada bio nepravedan.

Tako na snazi ostaje odluka Visokog upravnog suda Republike Hrvatske koji je ustvrdio da je najveći domaći diskograf Croatia Records nepravilno privatizirao Jugoton. Sud je, kako je pisao Telegram, pravomoćnom presudom utvrdio da vrijednost tih snimki, na temelju koje se rade nove snimke i kompilacije, nikada nije procijenjena niti je za nju Croatia Records išta platio.

Radi se o pravomoćnom kraju jedne od najnotornijih privatizacijskih trakavica u Hrvatskoj. U pretvorbi sredinom devedesetih godina plaćene su nekretnine i druga imovina nekadašnjeg Jugotona, no vrijedna diskografska materija preuzeta je, prema odluci Visokog upravnog suda, u nepravilnom procesu.

Croatia Records se žalio da sudski postupak nije bio pravedan jer se sudovi nisu rukovodili činjenicama koje su sami utvrdili, već onim što su im prezentirali Hrvatska glazbena unija i DORH. Uvjeravali su da je privatizacija provedena OK te da su fonogrami njihovo vlasništvo u koje se država nije smjela uplitati. Pozivali su se i na poduzetničke slobode, no ništa od toga Ustavni sud nije prihvatio, piše Telegram.

Ustavni suci kažu da je sudski postupak proveden u skladu sa zakonom. “Postupak koji je prethodio ustavnosudskom postupku nije rezultirao povredom ustavnog prava iz Članka 29. stavka 1. Ustava, kao niti prava na sudsku kontrolu zakonitosti pojedinačnih akata upravnih tijela iz Članka 19. stavka 2. Ustava”, napisano je u odluci Ustavnog suda.

Nakon raspada Jugoslavije, kao sljednica Jugotona, hiljade master-snimki među kojima i one najpoznatijih izvođača naslijedila je Hrvatska naklada zvuka i slike, koja je kasnije preimenovana u Croatia Records. Udjeli te tvrtke, prema Zakonu o pretvorbi, devedesetih su privatizirani. Ukratko, Croatia Records je 28 godina koristio i zarađivao na snimkama koje nisu legalno bile njegove.

“Rješenjem Hrvatskog fonda za privatizaciju od 5. oktobra 1993. godine”, stoji u presudi Visokog upravnog suda iz kolovoza prošle godine, “utvrđeno je da će se dio fonoteke, za koji nadležna tijela utvrde da se ne smatra dijelom nacionalnog blaga Republike Hrvatske naknadno procijeniti, a dionice u protuvrijednosti vratiti Fondu za privatizaciju, što međutim nije provedeno.”

Predstavnici Croatia Recordsa s time se ne slažu i tvrde da fonograma nije moglo ni biti na popisu privatizirane imovine jer je pojam fonograma u Zakon o autorskom pravu uveden 2003. godine. Te 2003. provedena je i revizija u Croatia Recordsu.

I dok u toj diskografskoj kući tvrde kako je revizija rekla da je s privatizacijom bilo sve u redu, u Hrvatskoj glazbenoj uniji (HGU) iz nalaza revizije iščitali su kako u postupku pretvorbe Jugotona ipak nije procijenjena vrijednost snimaka, odnosno mastera iz Jugotonove arhive. Uslijedile su godine tokom kojih je ovaj problem bio pod tepihom, a snimke su se uredno koristile.

Nekadašnji frontmen Azre Branimir Johnny Štulić u svojim je rijetkim javnim istupima tvrdio da ga je Croatia Records oštetio. Štulićeve tužbe protiv Croatia Recordsa uglavnom se tiču autorskih prava za njegove albume, no za pretpostaviti je kako je u istupima mislio i na problematičnu privatizaciju u kojoj nisu plaćeni Jugotonovi fonogrami.

“Sudovi u Srbiji su bar prihvatili žalbe mojih odvjetnika, dok u Hrvatskoj nisu čak željeli ni započeti postupak. Ja sam zaista jedinstven slučaj vjerojatno u svijetu, da mi se za sve moje glazbene i literarne radove nisu plaćali zasluženi honorari”, izjavio je Štulić prije nekoliko godina o svojim tužbama.

“Mnogi misle da meni nije stalo do novca, ali ja ne razmišljam tako. Normalno je da dobijem novac koji sam pošteno zaradio. Niko mi ne može uzeti dušu. Blues pjevačica Billie Holiday je umrla u bijedi, a ja kažem – nije sirota Billie, već skladatelj i pisac Johnny, ne želim tako skončati”, kazao je. Sve Štulićeve tvrdnje čelnici najveće domaće diskografske kuće su demantirali.

Pravdali su se ugovorima koje su s Azrom imali još 1980-ih.

(24sata.info)